Lokalna Organizacja Turystyczna „Krasnystaw – Wrota Roztocza” www.lotkrasnystaw.pl

O czymś czego nie ma w kosmosie
Dodano: Piątek 31 stycznia 2020

28 stycznia 2020 r. w Bibliotece Powiatowej w Krasnymstawie odbyło się dziesiąte spotkanie z cyklu „Z Nestorem do gwiazd”. Poprowadził je Wiesław Krajewski, sekretarz redakcji czasopisma „Nestor” i prezes Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. Tym razem  intrygujący tytuł zgromadził liczne grono miłośników astronomii. Prelegent mówił „O czymś czego nie ma”. W 1877 r. planeta Mars znajdowała się blisko Ziemi. Włoski astronom G. Schiaparelli wykorzystał tę sytuację, aby za pomocą swojego 22 cm teleskopu wykonać bardzo dokładna mapę Marsa. Obszary mórz i lądów połączone były  na niej kanałami, które uznał za sieć wodną. Współczesne zdjęcia i sondy  nie potwierdziły jednak tego odkrycia. To co widzieli liczni astronomowie było wynikiem optycznego złudzenia, na Marsie nie istnieją żadne kanały. W XIX w. uczeni zauważyli, że Mars jest planetą podobną do Ziemi i wtedy zrodziło się przekonanie, że istnieje tam życie. Obserwując powierzchnię Czerwonej Planety poszukiwano śladów działalności cywilizowanych istot, co zaowocowało powstało kilka książek o Marsjanach. N. Tesla twierdził natomiast, że odebrał sygnał radiowy z pozdrowieniem z innej planety. Jedną ze słynniejszych opowieści o Marsjanach zainscenizował  w 1938 r. w radiu O. Welles, który wykorzystał książkę „Wojnę światów” H. Wellsa i stworzył   słuchowisko o inwazji Marsjan na Ziemię. Wielu słuchaczy uwierzyło w to wydarzenie, w wielu miastach wybuchła panika. Współczesna  nauka stwierdza, że Marsjanie nie istnieją.  W XVII w. J. Heweliusz opracował mapy Księżyca, a w książce  „Selenografia” wspomniał  o mieszkańcach Księżyca, nazywając  ich Selenitami. Uważał,  że Księżyc jest zamieszkały przez istoty rozumne, zwierzęta  i  rośliny.  Natomiast w 1822 r. profesor astronomii  F. Grithuisen oświadczył, że odkrył ruiny księżycowego miasta. W 1835 r. nowojorska gazeta „The Sun” opublikowała serię artykułów o tym, że astronom J. Herschel odkrył na Księżycu jednorożce, bobry i skrzydlate humanoidy.  Wiele razy ogłaszano odkrycia różnych planet, jak np. w 1859 r. Wulkana, za co E. Lescarbault  otrzymał Order Legii Honorowej. Planety Wulkan jednak nie ma. W 1930 r. po latach poszukiwań odkryto ciało niebieskie nazwane Plutonem i włączono je do naszego układu jako dziewiątą planet. Aktualnie Pluton jest zaliczany do planet karłowatych, których są tysiące. W  2012 r. NASA ogłosiła, że istnieje księżyc Merkurego, co było oczywiście żartem primaaprilisowym.  Wszystkie obserwacje Wenus czy Saturna od XVI do  XIX w. i odkrycia ich księżyców były wynikiem błędów astronomów, czy też odbić wewnątrz teleskopów. Były też teorie mówiące, że wokół Ziemi krąży kilka małych księżyców. Osoby, które ogłaszały te odkrycia mocno w nie wierzyły. My też, gdybyśmy żyli  w XIX w.  sądzilibyśmy, że wszechświat jest zamieszkały, a na wszystkich planetach istnieje życie. To przekonanie zostało to zweryfikowane współcześnie. Na zakończenie spotkania przyszła pora na degustację smakowitych pralin kosmicznych: Księżyc - księżycówka, Uran –truskawka, Saturn – masło orzechowe, Mars –kajmak z nugatem, Wenus –lawenda, Jowisz – malina z imbirem. Z powodu silnego zachmurzenia nie można było obserwować nieba, ale warto spojrzeć na pogodne styczniowe niebo, gdzie na niebie południowo zachodniej stronie  już ok. godziny 16-17 widoczna jest jasno świecąca Wenus.

Powiat Krasnostawski

Pogoda Krasnystaw z serwisu

Lokalizacja Powiatu

Społeczności

Agencja InteraktywnaARTEH CMS
© Copyright 2010-2014 - Lokalna Organizacja Turystyczna “Krasnystaw - Wrota Roztocza” Wszelkie prawa zastrzeżone. | Wykonanie ETCOM

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich : Europa inwestująca w obszary wiejskie.
Treść strony opracowana przez Lokalną Organizację Turystyczną „Krasnystaw – Wrota Roztocza”.
Strona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013